OFICJALNA POLSKA STRONA GRAHAMA MASTERTONA!
| < Wrzesie 2017 > |
Pn Wt Cz Pt So N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
Zak豉dki:
Masterton o...
Recenzje:

darmowe liczniki

Artyku造

鈔oda, 05 pa寮ziernika 2016
Mi趾a Ko豉kowska, w豉軼icielka bloga o literaturze Mozaika Literacka, przygotowa豉 relacj ze spotkania z Grahamem Mastertonem w Warszawie. Je郵i nie mogli軼ie tam by, pod poni窺zym linkiem mo瞠cie przeczyta streszczenie rozmowy, a tak瞠 obejrze zdj璚ia:

http://www.mozaikaliteracka.pl/2016/10/spotkanie-autorskie-z-grahamem.html#

A nasz relacj pi鏎a niezast徙ionego Patryka Cichego b璠ziecie mogli przeczyta ju niebawem!

10:24, piotr.pocztarek , Artyku造
Link Komentarze (1) »
sobota, 14 czerwca 2014
Redaktor popularnego bloga Okiem na Horror poprosi Piotrka Pocztarka o napisanie tekstu, w kt鏎ym ten wspomnie ma swoj osobist przygod z Grahamem Mastertonem. W wyniku tej wsp馧pracy powsta bardzo osobisty tekst opisuj帷y mi璠zy innymi pierwszy kontakt z tw鏎czo軼i brytyjskiego mistrza horroru, pierwsze spotkanie Piotrka i Roberta, pocz徠ki istnienia niniejszej strony i drog do wydania ksi捫ki MASTERTON. OPOWIADANIA. TWARZ W TWARZ Z PISARZEM.

Je郵i macie ochot na nostalgiczn i bardzo osobist podr騜 w przesz這嗆, zapraszamy Was na http://okiem-na-horror.blogspot.com/2014/06/graham-i-ja-wspomina-piotr-pocztarek.html

Po lekturze nie zapomnijcie wyrazi w komentarzu swojej opinii, a mo瞠 nawet podzieli si w豉snymi wspomnieniami!
18:30, piotr.pocztarek , Artyku造
Link Komentarze (7) »
pi徠ek, 17 stycznia 2014
Rok 2013 by 豉skawy dla tych fan闚 pisarza, kt鏎zy chcieli spotka si z nim twarz w twarz, Graham Masterton odwiedzi bowiem nasz kraj trzykrotnie. By go軼iem festiwali Pyrkon w Poznaniu i Krakon w Krakowie, a we wrze郾iu spotka si tak瞠 z fanami w Warszawie. Nieco gorzej sprawa wygl康a豉 na polu premierowych ksi捫ek. W 2013 roku doczekali鄉y si jedynie dw鏂h nowo軼i - 鏀mej cz窷ci cykli ROOK o tytule OGR笈 Zx oraz wydanej przez Rebis PANIKI. Opr鏂z tego 鈍iat這 dzienne ujrza這 kilka wznowie, w tym klasycznych powie軼i Mastertona w nowej szacie graficznej (WOJOWNICY NOCY, KOSTNICA, DZIEDZICTWO). Nie ulega w徠pliwo軼i, 瞠 g這dni nowej lektury czytelnicy chcieliby czego wi璚ej. Jest jednak szansa, 瞠 rok 2014 b璠zie wygl康a lepiej.

Ju w lutym powinni鄉y doczeka si upragnionej i d逝go przek豉danej premiery
ciep這 przyj皻ej za granic, nastrojowej powie軼i 同I。ZKA (Community). Opowiada ona o parze m這dych ludzi, kt鏎zy ulegaj tragicznemu wypadkowi na mi璠zystanowej autostradzie w P馧nocnej Kalifornii. Kiedy m篹czyzna odzyskuje przytomno嗆, odkrywa 瞠 ca趾owicie straci pami耩.

Na kwiecie planowana jest premiera historycznej sagi IMPERIUM (Empress), na kt鏎ej wydanie Polacy musieli czeka prawie 獞ier wieku. Jest to historia osadzona w Indiach za czas闚 Curzon闚. Jak zwykle spodziewa mo瞠my si bogactwa, sekret闚, zdrad, szanta篡, morderstw, zemsty i skandali, a wszystko to na 560 stronach.

Na maj wst瘼nie zapowiedziano premier powie軼i SUSZA (Drought), kt鏎a stanowi d逝go oczekiwany przez czytelnik闚 powr鏒 Mastertona do klimat闚 katastroficznych. Bohaterowie b璠 oczywi軼ie mieli do czynienia z potworn kl瘰k 篡wio這w w USA. Przy takich okazjach Graham wprowadza zazwyczaj w徠ek skorumpowanych polityk闚, pe軟e przemocy zamieszki, seks i tragiczn walk o przetrwanie. Nie inaczej b璠zie i tym razem. Czas poka瞠, czy ksi捫ka dor闚na uwielbianym przez fan闚 powie軼iom G笈 i ZARAZA (tudzie PLAGA).

Latem bie膨cego roku ucieszy powinni si wszyscy fani serii MANITOU. Wtedy to w Polsce odb璠zie si premiera powie軼i INFECTION, b璠帷ej niejako jej spin-offem. Ksi捫ka traktuje o zab鎩czym wirusie powoduj帷ym konwulsje i wymioty krwi. Jego ofiary, pomimo stwierdzenia zgonu, zaczynaj... m闚i. Tylko Harry Erskine dopatrzy si w tym ingerencji si nadprzyrodzonych, a konkretnie zemsty dw鏂h syn闚 szamana Misquamacusa.

Wydawnictwo Rebis zapowiedzia這 na rok 2014 przynajmniej trzy wznowienia klasycznych horror闚 Grahama Mastertona. W nowym formacie i szacie graficznej dost瘼na b璠zie NOCNA PLAGA, trzecia cz窷 sagi o Wojownikach Nocy, a tak瞠 powie軼i TENGU i WYKL邛Y, przez wielu uwa瘸ne za jedne z najlepszych dzie w ca造m dorobku pisarza.

R闚nie Albatros ma w zanadrzu kilka niespodzianek, kt鏎ych data wydania nie zosta豉 jeszcze potwierdzona. By mo瞠 pojawi si one dopiero w 2015 roku, chocia plany wydawnicze bywaj elastyczne. W mniej lub bardziej dalekiej przysz這軼i na polski rynek powinny wi璚 trafi wznowienia ANIOx JESSIKI, DEMON紟 NORMANDII, KRWI MANITOU, MUZYKI Z ZA名IAT紟 i PI﹗EJ CZAROWNICY. Obecnie wydawca pracuje tak瞠 nad kilkoma tytu豉mi premierowymi, kt鏎ych data wydania na razie nie jest jeszcze znana. B璠 to CZERWONE 名IATΜ (trzecia cz窷 trylogii o Katie Maguire), DYNASTIA (napisana jeszcze w 1979 roku saga historyczna o rodzinie potentat闚 naftowych) i SZKARxTNA WDOWA (osadzona w XVIII wieku historia kobiety oskar瘸nej o morderstwa pope軟iane w ma貫j wsi).

2014 rok przyniesie tak瞠 kolejn wizyt Grahama Mastertona w Polsce! Autor b璠zie go軼iem Mi璠zynarodowych Targ闚 Ksi捫ki w Krakowie, kt鏎e odb璠 si w dniach 23-26 pa寮ziernika. Zawsze ch皻nie witamy autora w naszym kraju, oby tylko jego przylot nie 陰czy si z op騧nieniem zapowiadanych premier, a raczej przyspieszeniem tych jeszcze nie og這szonych.

Sam autor nie pr騜nuje, by r闚nie w kolejnych latach dostarcza nam nowe ksia磬i. Graham dosta wiatru w 瘸gle po tym, jak powie軼i WHITE BONES (wydana pod now nazw KATIE MAGUIRE) i UPADΒ ANIOΧ (druga cz窷 tej serii) sta造 si bestsellerami na rynku e-bookow. Pierwsza z nich sprzeda豉 si w liczbie 143.000 egzemplarzy, druga natomiast utrzymywa豉 si na li軼ie 20 najlepszych ksi捫ek przez ponad trzy miesi帷e. Prawdopodobnie oznacza to, 瞠 CZERWONE 名IATΜ nie b璠zie ostatni powie軼i, w jakiej wyst徙i irlandzka pani detektyw.

Graham postanowi zacie郾i tak瞠 wsp馧prac ze swoim synem, Danem Mastertonem. Dan pracuje jako profesjonalny animator i ma na koncie kilka doskona造ch, kr鏒kich film闚. W jednym z nich pisarz podk豉da nawet g這s pod... Kostuch. Wygl康a na to, 瞠 w przygotowaniu s kolejne animacje. Na razie nie wiadomo czy Graham b璠zie autorem scenariuszy czy te pos逝篡 si "na planie" swoim aparatem mowy.


Skoro o filmach mowa liczymy tak瞠, 瞠 w 2014 roku rusz wreszcie prace nad ekranizacj powie軼i ZAKL犴I, do kt鏎ej prawa zakupi豉 niedawno Jules Stewart z wytw鏎ni Libertine Films. Matka znanej ze ZMIERZCHU aktorki Kristen Stewart ma zaj望 si scenariuszem i re篡seri. Od podpisania umowy w sierpniu 2013 roku o projekcie jest cisza, co jest znakiem lekko niepokoj帷ym. Bior帷 jednak pod uwag d逝gotrwa造 proces powstania film闚, wszystko jeszcze mo瞠 si zdarzy.
14:27, piotr.pocztarek , Artyku造
Link Komentarze (3) »
czwartek, 31 pa寮ziernika 2013
Horror Online, popularny polski portal po鈍i璚ony grozie obchodzi w豉郾ie 10 urodziny. Z tej okazji redaktorzy postanowili przygotowa wyj徠kow aktualizacj serwisu, w kt鏎ej opr鏂z klasycznych recenzji i felieton闚 znalaz這 si tak瞠 miejsce dla artyku堯w specjalnych. Autorem jednego z nich jest Graham Masterton, kt鏎y przedstawi w豉sne spojrzenie na gatunek horroru i w豉sn tw鏎czo嗆. Tekst mo瞠cie znale潭 pod poni窺zym linkiem:

http://www.horror.com.pl/publicystyka/art.php?id=156
10:03, piotr.pocztarek , Artyku造
Link Dodaj komentarz »
pi徠ek, 15 maja 2009

Poni瞠j trzecia praca nagrodzona w konkursie mastertonowskim. Tym razem artyku MAKABRYCZNA PROZA z Mastertonem w tle, autorstwa Natalii Mi鄂iewicz. Gratulacje!

Zarzynane dzieci, mia盥穎ne j康ra, j璠rne po郵adki, szubieniczne w瞛造 spl徠ane z jelit, gwa販one analnie ciel皻a… Mimo nieco turpistycznego wyd德i瘯u, epitety te, po陰czone zgrabn stylistyk, potrafi przysporzy o dreszcze. I bynajmniej nie s to dreszcze obrzydzenia, a raczej strachu zwyci瘰ko szar簑j帷ego po polach wyobra幡i, kt鏎y bezlitosnymi ostrzami wgryza si w ko軼i. I nie chce opu軼i zdobytego przez siebie terenu, i nie daje wyrzuci si z g這wy, nie przep璠zaj go pierwsze promienie poranka, ani nawet nas這necznione, t這czne ulice miasta.

W zale積o軼i od personalnych preferencji, mamy r騜ne oczekiwania wobec literatury. Noblistyczne pozycje, literackie autorytety, podkopuj帷e bunkry naszej percepcji, dostarczaj pot篹nej dawki 鈍iadomo軼i (albo i nie). Ci篹kie tomiska To連toja, Balzaka, Grassa wraz ze swoj naturaln wynios這軼i dystansuj do rzeczywisto軼i, kpi i szydz z systemowych pomy貫k i ludzkiej g逝poty. Romansid豉 pani Roberts, kobieca proza Gretkowskiej i wszelkiego rodzaju powiastki Meyer, raduj帷e kobiece serca i wyciskaj帷e kaskady 貫z, daj chwile wytchnienia, daj r闚nie wiar i buduj nadziej (karmi z逝dzeniami, poch豉nianymi z wielk zach豉nno軼i przez zawsze otwarte, 豉se umys造), kt鏎a jest potrzebna i pomaga 篡. Opowiadania Murakamiego, Coelha, czy Shawa wprowadzaj w ba郾iowe, magiczne 鈍iaty, naiwne po豉cie wyobra幡i, urlopy dla sko豉tanych rzeczywisto軼i umys堯w, mi貫 wczasy intelektualne.

Aby zako鎍zy t wyliczank, kt鏎a mog豉by by obszerniejsza ni encyklopedia (dygresyjnie - literatura naukowa posiada r闚nie niew御kie rzesze zwolennik闚) pragn nadmieni, i istnieje ca趾iem spora trz鏚ka ludzi interesuj帷ych si czym co wybiega poza ramy rzeczywisto軼i. Nie mam tu jednak na my郵i pacjent闚 zak豉du z „Lotu nad kuku販zym gniazdem”, ale r騜nego rodzaju skromniejszych odchyle鎍闚. Pocz患szy od m篹czyzn ze sk這nno軼iami sadystycznymi, po uleg貫 kobiety, maniak闚 seksualnych, czy po prostu wyrafinowane umys造 lubi帷e dopieszcza si odrobin lubie積ego seksu i zastrzykiem adrenaliny. Bo c騜 mo瞠 by bardziej dzia豉j帷ego na wyobra幡i nastolatka, ni m這da, atrakcyjna wied幟a si陰 przyk豉daj帷a komu do ust swoje l郾i帷e, nabrzmia貫 seksem wargi sromowe? Je郵i bierzemy pod uwag dewiant闚 seksualnych, dlaczego nie policzy si ze wszelkiego rodzaju „antychrystami”, lud幟i wierz帷ymi w 鈍iat demon闚 i czarownic, kt鏎zy uwielbiaj pobudza si (wieloznaczno嗆 stwierdzenia nie jest przypadkowa) szata雟kimi wyobra瞠niami o sile okultyzmu, lub ludzkiej psychozy. Te s 膨dni literatury.

Philip Zimbardo doskonale opisa mechanizm ludzkiej psychiki, kt鏎y odpowiedzialny jest za wszelkiego rodzaju podniety zwi您ane z obserwacj, albo ocen z豉. Po pierwsze stwierdza, 瞠 poprzez niebezpo鈔edni kontakt ze z貫m (ogl康anie przera瘸j帷ych dokument闚, czytanie horror闚, 郵edzenie zbrodni wojennych) kszta速ujemy sw鎩 w豉sny wizerunek, izolujemy si od z豉 opowiadaj帷 przeciw jego przejawom lub je akceptuj帷. Ogl康aj帷 nagrania z oboz闚 koncentracyjnych, filmy dokumentalne o mordercach 鈍iadomie popieramy zbrodnie, albo celowo j negujemy, tym samym opowiadaj帷 si za dobr strona natury ludzkiej. Jest to jakby bezpieczna wycieczka turystyczna po piekle. W swojej ksi捫ce „Efekt Lucyfera” traktuje z這 jako ostateczn patologi umys逝, spowodowan oczywi軼ie czynnikami 鈔odowiskowymi. Ale niestety jeste鄉y „tylko lud幟i”, pe軟ymi u這mno軼i, w徠pliwo軼i i czasem po prostu g逝poty...

Jednak uwa瘸m, 瞠 jako humani軼i powinni鄉y d捫y do doskona這軼i, wyzbywa si tego co z貫, wci捫 naprawia i siebie i 鈍iat. W豉郾ie tak edukacyjno - naprawcz funkcj powinna pe軟i sztuka.

Jak wi璚 traktowa literatur ho責uj帷 z造m wyst瘼kom? Nie tyle propaguj帷a amoralno嗆, ile robi帷 z ni g堯wn podniet? I czy tego rodzaju lektury mo積a okre郵a mianem prawdziwej literatury?

Nie od dzi wiadomo, 瞠 tam gdzie seks, czy przemoc, o ile istnieje mo磧iwo嗆 bezpiecznej obserwacji - zawsze znajd si 豉kome na te k御ki oczy. Ka盥y gwa速 czy obce cierpienie powoduje w nas wzrost ci郾ienia krwi. Ka盥y stosunek seksualny powoduje przyjemne 豉skotanie w pewnych okolicach i r闚nie burzy krew. Dlatego te szereg wiek闚 wykonywano publiczne egzekucje, dlatego r闚nie ponure narz璠zia 鄉ierc i- rzymskie areny, dostojne szafoty i zakrwawione gilotyny cieszy造 si ogromna popularno軼i. Mot這ch podnieca si krwi. Na szcz窷cie te anormalne i jak瞠 niecywilizowane tendencje zosta造 zauwa穎ne, wzgardzone i odrzucone; od niemal dw鏂h wiek闚 w ca貫j Europie, wszelkiego rodzaju tortury i wyroki przeprowadzane s w intymnych zaciszach cel. Koniec z has貫m „chleba i igrzysk”, kt鏎e jest NIE-HU-MA-NI-TAR-NE (swoj drog - nienawidz hipokryzji).

Masy zosta造 pozbawione swojej ulubionej rozrywki. Jednak i to da這 si obej嗆. Z pocz徠kiem XX wieku wraz z rozwojem kinematografii i wielkim bumem w produkcji horror闚 znowu wr鏂i豉 bezpieczna krew, strach i cierpienie. Jeste鄉y na tyle bezczelnym gatunkiem, 瞠 uda這 nam si wzbogaci to wszystko o pornografi. I nie mam na my郵i zdrowych partnerskich stosunk闚 filmowanych, ale zboczenia w formie orgii, sadyzmu, czy zoofilii. Wraz z er pr篹nego rozwoju kapitalizmu i wolnego rynku, sztuka uzyska豉 mo磧iwo嗆 popularyzacji i dowolnie ukierunkowanego rozwoju. I w tym momencie okazuje si, 瞠 nie tacy z nas kulturalni Europejczycy za jakich chcemy uchodzi. 安iadcz o tym mi璠zy innymi nasze ksi璕arnie wprost uginaj帷e si od pozycji pod has豉mi: krymina, horror, thriller, sensacja.

Swoj drog daleko mi od stwierdzenia, 瞠 makabryczna proza jest domen czas闚 wsp馧czesnych. Wszak ca造 czas pozostaj nam arcydzie豉 takie jak chocia瘺y chrze軼ija雟ki Stary Testament wprost przepe軟iony krwawymi ofiarami z ludzi i zwierz徠, od stuleci ciesz帷y si niebywa陰 popularno軼i. Francuski libertyn, buntownik i samozwa鎍zy filozof markiz de Sade opiewaj帷y w swoich utworach brutalno嗆 seksualn, silnie zarysowa si w Europejskiej historii. Jednak popularno軼i swojej, jak mi si wydaje, nie zawdzi璚za ani umiej皻no軼iom stylistycznym, ani wielkiemu talentowi czy oryginalnej filozofii. Zdoby j poniewa potrafi szokowa, poniewa by wulgarny, poniewa lubi wzbudza kontrowersje i mia do嗆 silny temperament aby ujawnia swoje pogl康y. Czy jednak o jego tw鏎czo軼i mo積a m闚i jak o sztuce? Filozofii? Czy warto zapisywa si na kartach historii plami帷 je?
Zupe軟ie inaczej kwestia przemocy przedstawiana jest przez wielkich literat闚 swojej pozytywistycznej epoki. Naturalizm Zoli, albo Dostojewskiego, mimo, 瞠 obdarty z poetyckich eufemizm闚, przera瘸 i szokuje, pozwala zdystansowa si do ludzkiej, natury, cz這wieczej niekiedy mrocznej psychiki. Viva l’arte!

A dzisiaj c騜? Gdzie b造szczy nieskalany ludzkimi u這mno軼iami geniusz? Kto znajduje w sobie tyle si造, aby budowa i sprawiedliwie uczy, zamiast przyci庵a destrukcj i otwiera wrota piekie?

Nie chc帷 wyda si hipokrytk, przyznam, 瞠 mnie r闚nie interesuje literatura bliska makabry. Owszem lubi przeczyta dobry dreszczowiec i nie ukrywam, 瞠 czuje przyjemne mrowienie w podbrzuszu w momencie kiedy g堯wny bohater opowiadania przykuwa 豉鎍uchami do sufitu swoj nag ofiar i odgryza jej p馧 twarzy. Szczeg鏊nie je郵i tego typu akcje nie s g堯wn tre軼i utworu, a jedynie „brylancikami” jego tre軼i. Zdecydowanym mistrzem tego typu zabieg闚 jest Brytyjski, wsp馧czesny pisarz Graham Masterton. Jego g堯wn specjalizacj s r騜nego rodzaju horrory, gdzie totalnie fantastyczny 鈍iat demon闚, przeplata si (najcz窷ciej na p豉szczy幡ie erotycznej) z rzeczywisto軼i XX wieku. W opowiadaniach Grahama bardzo cz瘰to znajdujemy odwo豉nia do r騜nych 鈍iatowych wierze, kult闚 czy religii. Jego opisy s tak realistyczne a zarazem przera瘸j帷e, 瞠 rzeczywi軼ie kiedy zetkn窸am si z jego proz po raz pierwszy, ba豉m si ciemno軼i. Przyznam do tej pory (mimo, 瞠 min窸o ju kilka lat) nie mog wymaza z pami璚i niekt鏎ych scen z „Zakl皻ych”. Ksi捫k przeczyta豉m przez przypadek podkradaj帷 j z biblioteczki swojego ojca i od tej pory nie potrafi rozsta si z Mistrzem (bo tak go nazywam). Uzale積i mnie od siebie totalnie. I nie wiem kto w tym uk豉dzie jest wi瘯szym 鈍irem, ja nami皻nie odwiedzaj帷 ksi璕arnie i antykwariaty w poszukiwaniu jego tytu堯w, czy ten podstarza造 m篹czyzna o dziwnych sk這nno軼iach, kt鏎y od tylu lat cieszy si nies豉bn帷a popularno軼i swoich odchyle.

Opr鏂z horror闚 Masterton napisa kilka powie軼i obyczajowych, thriller闚, zbior闚 opowiada, oraz poradnik闚 seksualnych (kt鏎e definitywnie przyczyni造 si do nadania mu miana Mistrza). Przez szereg lat zdo豉 wyrobi sobie do嗆 siln pozycj na europejskiej scenie wydawniczej. Co jest g堯wn przyczyna jego popularno軼i? Wydaje mi si 瞠 sk豉da si na to kilka czynnik闚; pocz患szy od wspominanych przeze mnie „brylancik闚” jego tw鏎czo軼i, poprzez doskona陰 umiej皻no嗆 pos逝giwania si j瞛ykiem (brawa dla t逝maczy), budowania specyficznej atmosfery napi璚ia, a do swoistego rodzaju geniuszy makabry. Je郵i mia貫 okazj czyta jego prac, doskonale wiesz co mam na my郵i.

I tutaj chcia豉bym powr鏂i do wy瞠j wymienionych stwierdze, wed逝g kt鏎ych ludzie podniecaj si cierpieniem i krwi. W豉郾ie dla takich os鏏 Graham tworzy swoj proz, kt鏎a owszem jest b造skotliwa, jest inteligentna, zabawna, wartkie akcje wci庵aj, fabu豉 (pokrewna w ka盥ym niemal opowiadaniu) interesuje, demony przera瘸j, odwo豉nia do religii ucz, 瘸rty rozbawiaj, napi皻e kutasy i wilgotne kobiety podniecaj i w og鏊e wszystko jest najwy窺zej klasy, ale czy cos ponadto?

Autor: Natalia Mi鄂iewicz

14:22, mictlantecutli , Artyku造
Link Komentarze (3) »
czwartek, 26 lutego 2009

Graham Masterton publikuje ksi捫ki ju od blisko 40 lat. Przez ten czas zmienia si jego styl oraz rodzaj pisanych powie軼i. Zaczyna od poradnik闚 seksuologicznych, by p騧niej zaj望 si horrorem, thrillerem, a nawet powie軼iami historycznymi. Zajmijmy si teraz tym gatunkiem, z kt鏎ego jest najbardziej znany w Polsce - horrorem. Poczynaj帷 od Manitou z 1975 roku, a do dzisiaj, Masterton opublikowa 48 powie軼i grozy w tym kilka kontynuacji swojego powie軼iowego debiutu. Po zestawieniu ze sob tych ksi捫ek uka瞠 si nam pewien proces - autor z wiekiem 豉godnieje...

Oto fragment wst瘼u obszernego artyku逝, po鈍i璚onego tw鏎czo軼i Grahama Mastertona. Tekst pope軟i Wojciech Bala, a mo積a go przeczyta na zaprzyja幡ionym mastertonowskim blogu. Oto link:

http://masterton0wojtekb.blox.pl/2009/02/Dawniej-i-dzis-mastertonowski-horror.html

00:22, mictlantecutli , Artyku造
Link Komentarze (11) »
poniedzia貫k, 03 grudnia 2007

Sentyment autora do naszego kraju, nawi您ywanie w wywiadach do Polski, Polskie pochodzenie 穎ny pisarza, Wiescki, solidna promocja jego ksi捫ek przez czo這we polskie wydawnictwa, zdaj si by solidnym argumentem, potwierdzaj帷ym popularno嗆 pisarza w kraju. Korzystaj帷 z okazji, postanowi貫m zapyta ㄆkasza Orbitowskiego - cenionego autora opowiada i powie軼i niesamowitych - co s康zi o fenomenie popularno軼i Mastertona. Odni鏀 si do recenzji jednej z ksi捫ek pisarza, kt鏎 opublikowa rok temu na 豉mach pisma internetowego Carpe Noctem:

Graham Masterton wydaje si fenomenem typowo polskim, jak Johathan Carroll lub wcze郾iej William Wharton - na Zachodzie Europy i w Stanach gra w trzeciej lidze, u nas awansowa do ekstraklasy. Niew徠pliwie zas逝ga to wydawnictwa Amber, kt鏎e zaskarbi這 Mastertonowi grono wiernych czytelnik闚 zaraz po wybuchu wolno軼i. Trzeba uczciwie przyzna, 瞠 talent autora wybitnie w tym pom鏬, a pierwsze opublikowane w Polsce powie軼i rzeczywi軼ie robi造 wra瞠nie. Dopiero potem okaza這 si, 瞠 Masterton pisze du穎 i nie zawsze dobrze, a co najmniej dziwna postawa wydawnictwa Albatros, pomijaj帷ego konsekwentnie informacj, 瞠 niekt鏎e wydawane przez nich ksi捫ki autora to horrory dla m這dzie篡, dope軟i豉 zamieszania. Znam takich, co rw w這sy z g這wy, bo zamiast Mastertona mo積a by這 wypromowa innego autora, Campbella czy Strauba. C騜, wysz這 jak wysz這...

I znowu powtarza si kwestia zwi您ana z szybkim tempem tworzenia Mastertona. Pojawia si te motyw promocji. Nie da si podwa篡 faktu, 瞠 to w豉郾ie Graham Masterton od pocz徠ku lat siedemdziesi徠ych, po rok obecny, jest pisarzem doskonale promowanym w Polsce. Czo這we wydawnictwa takie jak Rebis, czy Albatros, koncentruj si na reklamie matertonowskich powie軼i. Ostatnimi czasy autor cz瘰to pojawia si w naszym kraju na organizowanych, najcz窷ciej przez Empik, spotkaniach z czytelnikami. Zadajmy sobie pytanie - czy samo promowanie tw鏎czo軼i pisarza mog這 wywo豉 tak kolosalne zainteresowanie jego tw鏎czo軼i? W znacznej mierze tak. Ale nie tylko. O fenomen popularno軼i Grahama zapyta貫m kolejnego z czo這wych pisarzy gatunku niesamowito軼i w Polsce - Kazimierza Kyrcza Juniora. Oto, co odpowiedzia:

My郵, 瞠 鄉ia這 mo積a zaryzykowa twierdzenie, 瞠 tajemnic sukcesu Grahama Mastertona jest to, 瞠 jest on... dobrym pisarzem. Nie b璠zie to jednak ca豉 prawda, przynajmniej w odniesieniu do polskich czytelnik闚. Pisarstwo Mastertona wyr騜nia bowiem nie tylko sprawny warsztat i stosunkowo du篡 wachlarz poruszanych temat闚, ale i jego wyra幡a fascynacja seksualno軼i. Si陰 rzeczy autor, kt鏎y w swoich kolejnych tekstach bez skr瘼owania, a cz瘰to nawet ocieraj帷 si o pornografi, pokazuje r騜ne akty i nieakty, musia wzbudzi u nas zainteresowanie. Inna sprawa, 瞠 Graham umia zaskarbi sobie sympati polskich czytelnik闚. Szczeg馧 taki jak obsadzenie akcji „Dziecka ciemno軼i” w Warszawie mile po貫chta moj s這wia雟k dusz. Kolejnym plusem dla tego pisarza jest to, 瞠 wzi掖 sobie za 穎n Polk. C騜, Masterton to „sw鎩 ch這p” i po prostu nie spos鏏 go nie lubi!

Zatem promocja jest tylko jednym z kilku aspekt闚 sprawy dotycz帷ej sporej poczytno軼i ksi捫ek pisarza. Nie pierwszy raz podczas moich bada zosta這 wymienione imi 穎ny Grahama Mastertona – Wiescki, z pochodzenia Polki. Chcia這by si zada konkretne pytanie - W porz康ku, promocja, korzenie 穎ny pisarza, ale co z sam jego tw鏎czo軼i? Czy jest ona rzeczywi軼ie taka nurtuj帷a, intryguj帷a i oryginalna? Zdania s odmienne. Wielu zar闚no krytyk闚, jak i czytelnik闚 okre郵a Mastertona mianem grafomana. Zarzucaj mu brak umiej皻no軼i "ko鎍zenia" powie軼i. Groza, czy tez horror, nie jest gatunkiem powa瘸nym w鈔鏚 ceni帷ych ambitn literatur. Od autora horroru wymaga si znacznie wi璚ej, ni od tworz帷ego, powiedzmy, powie軼i historyczne. Aby horror m鏬 zainteresowa, musi spe軟ia kilka podstawowych warunk闚 - jego fabu豉 musi by przemy郵ana, ale niezbyt zawi豉. Czytelnik powinien czu blisko嗆 w stosunku do bohatera. ζtwo "przegi望" - jakby skomentowa ㄆkasz Orbitowski. Odpowiedni klimat i realistyczni bohaterowie s absolutnie wymagane. I tu, stwierdz bez wi瘯szych sprzeciw闚 postronnych, Masterton spisuje si doskonale.
W jaki spos鏏 nadaje swoim powie軼iom wy瞠j wymienione cechy? Wypowied pochodzi z udzielonego kilka lat temu wywiadu:

Staram si, by m鎩 styl by jak najmniej widoczny - wyja郾ia Masterton - Nie ma nic mniej fachowego od powie軼i, w kt鏎ej autor nieustannie popisuje si s這wnictwem, albo swym darem dokonywania por闚na. Por闚nania powinny by 鈍ie瞠, ale dyskretne, czytelnik nigdy nie powinien zatrzymywa si w czytaniu, ani po to, by pomy郵e - ojej, ale to m康re - ani - co to ma do diab豉 znaczy, 瞠 jej twarz wygl康a豉 jak alpejskie zbocze?

Wiele najefektowniejszych scen w powie軼iach Mastertona - pisz Ray Clark i Matt Williams - jest wynikiem niezwykle pomys這wej konstrukcji dramaturgicznej. Narracja p造nie powoli, przedstawiaj帷 codzienne, spokojne scenerie, odzwierciedlaj帷 najzwyklejsz zwyczajno嗆 i nagle - BUMMM! - autor wali czytelnika prosto mi璠zy oczy, zazwyczaj wtedy, kiedy ten najmniej si tego spodziewa. Masterton przedstawia 篡cie i zwyczaje swoich bohater闚 j瞛ykiem tak prozaicznym, jak prozaiczni s ludzie, kt鏎ych opisuje. Dzi瘯i temu jego ksi捫ki tak doskonale si czyta.

Niestety, twierdzi si r闚nie (jest to tak瞠 moja osobista opinia), 瞠 ca豉 praca nad 鈍ietnymi, wiarygodnymi bohaterami, ciekawym miejscem akcji, czy realistycznymi dialogami, zostaje nierzadko przez Mastertona zaprzepaszczona. Jakby w pewnym momencie, wspominany ju po酥iech podczas pisania, bra g鏎. Efekt? Nieprzemy郵ane, cz瘰to 鄉ieszne i irracjonalne zako鎍zenie ksi捫ki.
S te tacy, kt鏎zy tw鏎czo嗆 Mastertona postrzegaj jako doskona造 przyk豉d kiczu. Jak powiedzia Jerzy Pilch w wywiadzie dla „Tygodnika Powszechnego”:

(...) Ze s這wem „kicz” najsilniej kojarzy mi si okre郵enie „豉two嗆”. Kicz to obszar tandety, kt鏎a jest niezwykle 豉twa i w odbiorze i w ocenie.

Masterton dysponuje 鈍ietnym warsztatem, jego ksi捫ki jednak nie s zbyt skomplikowane, nie zmuszaj do przemy郵e. Dodatkowo bior帷 pod uwag gatunek, w kt鏎ym tworzy, sformu這wanie kicz zdaje si by w豉軼iwym okre郵eniem.
Wbrew pozorom nie jest jednak tak, 瞠 ksi捫ki kiczowate to ksi捫ki s豉be. Warto zwr鏂i uwag na jeszcze jedn wypowied Pilcha, kt鏎y t逝maczy, czy r騜ni si sztuka s豉ba od kiczowatej:

Sztuka s豉ba to jedno, a kicz drugie. Sztuka s豉ba jest b喚dem w sztuce. Kicz natomiast z natury nie chce by dobr sztuk(...) Kicz jest czym, co chce schlebia jak najszerszym rzeszom ludzi, kt鏎zy maj 豉twe wyobra瞠nie o sztuce. Wyobra瞠nie jest to zwykle wzi皻e z dzieci雟twa i opiera si na mechanizmie bajki. Chodzi o to, 瞠by co fajnego zdarzy這 si w innym, niecodziennym 鈍iecie (...)

Tw鏎czo嗆 Mastertona zdaje si idealnie wpasowywa w kicz. Jest 豉twa i przyjemna, skierowana do mas nie maj帷ych potrzeb kontemplacji nad otaczaj帷ym 鈍iatem, nie poszukuj帷ych g喚bi przekazu. To tylko opowie軼i niesamowite, czysta fikcja, czasami oparta na prawdziwych wydarzeniach, mitach, czy legendach. Fikcja, przeznaczona dla przewa瘸j帷ej rzeszy czytelnik闚.

Na czym zatem tak naprawd polega fenomen popularno軼i autora? Wynika z tego, 瞠 przyczyni這 si do tego wiele czynnik闚, niekoniecznie dotycz帷ych jako軼i wydawanych ksi捫ek. Wydaje mi si, 瞠 Graham Masterton jest 鈍ietnym showmanem. Polscy czytelnicy uwa瘸j go za interesuj帷ego cz這wieka, kt鏎y odbiega od stereotypu pisarza horroru. Polskie korzenie jego 穎ny dodatkowo pot璕uj ciekawo嗆. Gigantyczne pieni康ze, jakie wk豉dane s w promowanie tw鏎czo軼i pisarza, tylko dolewaj oliwy do ognia.

Autor: Robert Cichowlas

00:36, mictlantecutli , Artyku造
Link Komentarze (8) »

GRAHAM MASTERTON – jeden z popularniejszych pisarzy brytyjskich, urodzi si w 1946 roku w Edynburgu. Z zawodu - seksuolog, zanim rozpocz掖 karier pisarsk, pracowa jako redaktor naczelny pism dla doros造ch pan闚 (Mayfair, Penthouse). Sw鎩 pierwszy horror - "Manitou" opublikowa na pocz徠ku lat siedemdziesi徠ych. Ksi捫ka momentalnie sta豉 si bestsellerem. Dwa lata po wydaniu, na jej podstawie, William Girdler postanowi nakr璚i film. Rol sympatycznego, nieco ekscentrycznego jasnowidza, Harry'ego Erskine'a zagra Tony Curtis. Masterton napisa 陰cznie ponad 40 powie軼i grozy, lecz jego dorobek literacki jest znacznie wi瘯szy. Opr鏂z horror闚, Masterton jest autorem wielu poradnik闚 seksuologicznych, zbior闚 opowiada, powie軼i sensacyjnych, obyczajowych i historycznych. Jest pisarzem niezwykle p這dnym i, jak sam powtarza, w jego g這wie co chwila rodz si nowe pomys造 na nast瘼ne, mro膨ce krew w 篡豉ch powie軼i. Niedawno przeprowadzi si do Londynu. Jego 穎na - Wiescka - urodzi豉 si w Polsce. Pomimo, i nie m闚i w ojczystym j瞛yku, darzy rodzinny kraj ogromnym sentymentem.

W Polsce ksi捫ki Mastertona sprzedaj si w nak豉dach nierzadko wi瘯szych, ni pozycje autora, kt鏎y od lat obejmuje absolutne przewodnictwo w kwestii jako軼i i ilo軼i sprzedanych egzemplarzy na 鈍iecie - Stephena Kinga. Rodzi si pytanie - dlaczego tak jest? Dlaczego pisarz, kt鏎y w USA czy w Niemczech nie jest dostatecznie doceniany, w Polsce nale篡 do grona najpoczytniejszych, a jego pozycje "schodz" z ksi璕arnianych p馧ek jak cieple bu貫czki?

Podj掖em si do嗆 trudnej, przyznam, roli zbadania fenomenu popularno軼i Grahama Mastertona w naszym kraju. Kim tak naprawd jest i co s康z o jego tw鏎czo軼i polscy znawcy grozy? Jakie zdanie na jego temat maj czytelnicy, mi逝j帷y si w literaturze strasznej? Dodam tu, niejako „przy okazji”, 瞠 w owym artykule umie軼i貫m jedynie „szcz徠kowe” wypowiedzi zar闚no jednych jak i drugich, by造 one jednak powielane przez wielu dyskutant闚.

Zapytany o stereotypowe "pisarskie" podej軼ie do 篡cia, przeci皻ny czytelnik, okazuje zdumienie. Kim jest pisarz grozy? Mo瞠 starszym jegomo軼iem z brod, pal帷ym papierosa za papierosem i cuchn帷ym tani w鏚k? Mo瞠 to cz這wiek skryty w sobie, samotnik, introwertyk, kt鏎y nie wychyla nosa poza sw鎩 gabinet, jak na przyk豉d 鈍i皻ej pami璚i Howard P. Lovecraft? Mastertona do powy窺zych wizji nie spos鏏 przyr闚na. Zawsze ch皻ny do rozmowy z czytelnikami, schludnie ubrany, zrelaksowany. Jak napisali Ray Clark i Matt Williams w ksi捫ce pt: "安iat Mastertona":

"Od najm這dszych lat swoim wygl康em wyprzedza ca陰 t przem康rza陰 sfor nowojorskich dzieciak闚. W 1973 roku by nie tylko odnosz帷ym najwi璚ej sukces闚 m這dym autorem brytyjskim - by tak瞠 deklaracj pewnego stylu".

Samotnik, kt鏎y nie wychyla nosa poza sw鎩 gabinet..? Nie Masterton - m捫, ojciec, podr騜nik i showman.

Powracaj帷 jednak do pytania - dlaczego w豉郾ie w Polsce jego ksi捫ki s tak popularne – zastan闚my si, czym przyku uwag polskich czytelnik闚? Stylem bycia? Irracjonalne. Od tego s gwiazdy muzyki pop. A mo瞠 dorobkiem literackim i wszechstronno軼i? Autor ma na swoim koncie ponad sto napisanych ksi捫ek - od poradnik闚 seksuologicznych, poprzez powie軼i sensacyjne, thrillery, powie軼i obyczajowe, horrory, na powie軼iach historycznych ko鎍z帷.

Krytycy wypowiadaj si na temat tw鏎czo軼i Mastertona do嗆 surowo. Zarzucaj mu prostolinijno嗆, pope軟ianie b喚d闚, polegaj帷ych na schematyczno軼i fabu造, nierzadko kiepski styl. Powodem takiego stanu rzeczy jest, ich zdaniem, intensywno嗆, z jak pisarz tworzy. Zar闚no dwadzie軼ia lat temu, jak i teraz pisuje 鈔ednio trzy ksi捫ki rocznie. Jeden z mi這郾ik闚 grozy pisarza – Tomasz Pankrost - student kulturoznawstwa na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu ripostuje w ten spos鏏:

Owszem, Masterton pisze du穎, ale bynajmniej nie kiepsko. Nie sprawia wra瞠nia zm璚zonego tym, co robi. Wci捫 wpada na 鈍ietne pomys造. Na dodatek bez trudu potrafi napisa horror, nast瘼nie powie嗆 historyczn. W mi璠zyczasie za przygotowuje seri kr鏒kich opowiada do antologii. I to wszystko w ci庵u jednego roku. Schematyczno嗆? Momentami na pewno. Cz瘰to powiela pomys造, ale za ka盥ym razem wychodzi z tego obronn r瘯, czyli ciekawie opracowan fabu陰.

Podobne opinie wyra瘸li inni mi這郾icy prozy Mastertona. Zacz掖em si zastanawia nad pewn kwesti. Ot騜 Stephen King r闚nie jest pisarzem niebywale p這dnym. Tymczasem s造nie z pi瘯nego stylu, staranno軼i w rozwijaniu fabu造 i finezji j瞛ykowej. Rzadko jest "linczowany" przez krytyk闚 literackich. A zatem mamy do czynienia z paradoksem?
Studentka trzeciego roku socjologii na UAM'ie – Anna Kostecka, kr鏒ko odpowiada na pytanie, co spowodowa這, ze si璕n窸a po ksi捫ki Mastertona:

Lubi czasami obejrze film grozy, to mnie odpr篹a. Podobnie jest z ksi捫kami. Po Mastertona si璕n窸am z dw鏂h powod闚. Pierwszy jest taki, 瞠 mi這郾icy tego typu literatury z miejsca polecili mi w豉郾ie Grahama. Wielu z nich opowiada這 o jego tw鏎czo軼i, a nawet 篡ciu. Dowiedzia豉m si, 瞠 pisarz darzy nasz kraj ogromnym sentymentem, 瞠 napisa powie嗆, kt鏎e akcja toczy si w Warszawie, 瞠 jego 穎na Wiescka jest z pochodzenia Polk. Zainteresowa這 mnie to.

Mamy zatem fana tw鏎czo軼i pisarza oraz dziewczyn, kt鏎a nie czytuje na co dzie ksi捫ek Mastertona, ale kt鏎a „sporo” o nim s造sza豉.
Trudno przekona fana o „niedoskona這軼iach” tw鏎czo軼i jego idola. Nawet nie pr鏏owa貫m. Kiedy natomiast zapyta貫m Ann o minusy prozy pisarza, odpowiedzia豉 kr鏒ko:

Na pewno schematyczno嗆. Momentami g逝pie b喚dy, najcz窷ciej logiczne.

A plusy?

Szybko si go czyta, oryginalne metafory, ciekawe opisy, czytelnik szybko oswaja si z bohaterem. My郵, 瞠 nawet i zaprzyja幡ia.

Czy nie jest tak, 瞠 wielu pisarzy cz瘰to wraca do tych samych temat闚? Moim zdaniem, kwestia powielania pewnego rodzaju schemat闚, nie jest czym, co 鈍iadczy這by o lukach pisarskich. Masterton zawsze (co warto podkre郵i) pisze o zwyk造ch ludziach i miejscach, wychodz帷 z za這瞠nia, 瞠 czytelnik woli czyta o znanym sobie otoczeniu, poznawa perypetie kogo, do kogo mo瞠 si por闚na. "Kiedy zostanie stworzona taka baza, wystarczy niewielki skok wyobra幡i, by czytelnik uwierzy w przytrafiaj帷e si bohaterom nadprzyrodzone wydarzenia" - czytamy w "安iecie Mastertona”.

Autor: Robert Cichowlas

00:31, mictlantecutli , Artyku造
Link Komentarze (1) »